News   /   ايران   /   تلگرام

انتقال محمولۀ ۱۴۹ تُنی «کیک زرد» از روسیه به ایران

تحویل محمولۀ «کیک زرد» روسیه به ایران در فرودگاه اصفهان، 19 بهمن 1395 (عکس از فارس)

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از انتقال محمولۀ ۱۴۹ تُنی «کیک زرد» از روسیه به ایران خبر داد.

بهروز کمالوندی با بیان اینکه ایران در طول ۱۳-۱۲ سال گذشته در مجموع ۵۰ تن کیک زرد را از منابع داخلی تولید کرده است، گفت: «از 7 بهمن‌ماه در چند مرحله وارد کردن محمولۀ کیک زرد را آغاز کردیم و محمولۀ آخر اکنون در فرودگاه اصفهان به زمین نشسته است.»

کیک زرد همان «اکسید اورانیوم غلیظ شده» است که برای تهیه اورانیوم غنی‌شده استفاده می‌شود و عموماً برای تهیه سوخت رآکتور هسته‌ای کاربرد دارد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: «اهمیت موضوع از این جهت بوده که ما در طول 37 سال گذشته نتوانسته‎‌ بودیم کیک زرد را وارد کشور کنیم؛ اگرچه تولیداتی در داخل کشور داریم که به‌اندازه کافی نیست.»

وی گفت: «در طول اجرای برجام، در مقابل موادی که فرستادیم، مقادیر زیادی کیک زرد دریافت کردیم. در گذشته 210 تن و اخیراً 149 تن وارد شده که جمعاً حدود 360 تن کیک زرد به ذخایر کشور اضافه شده است.»

کمالوندی با بیان اینکه «بنا داریم فعالیت‌های داخلی را برای اکتشاف و استخراج گسترش دهیم»، افزود: «امیدواریم بتوانیم کار را در این زمینه توسعه دهیم تا تولید قابل‌توجهی داشته باشیم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که تولید و یا واردات کیک زرد کدام‌یک برای ما صرفه اقتصادی بیشتری دارد؟ گفت: «تولید کنونی کشور ما، حداقل حدود 4 یا 5 برابر قیمت جهانی هزینه‌بر است. اگر بخریم بهتر است، بااین‌حال، این مسئله بدین معنی نیست که از منابع داخلی استفاده نکنیم.»

تحویل محمولۀ «کیک زرد» روسیه به ایران در فرودگاه اصفهان، 19 بهمن 1395 (عکس از ایسنا)

کمالوندی پنج‌شنبه نیز در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: «از طرف دیگر به بازارهای دنیا نیز توجه داریم؛ اکنون فضا باز شده و این نخستین بار است که کانال خرید با تأمین این میزان نسبتاً زیاد از اورانیوم برای کشورمان موافقت کرده است تا به‌موازات رشد صنعت هسته‌ای مواد لازم را برای تأمین نیازمندی‌هایمان داشته باشیم.»

ایران و روسیه اخیراً توافقنامه‌هایی را برای ساخت «دو رآکتور بزرگ در بوشهر» امضا کرده‌اند. تهران و مسکو در چارچوب برجام در زمینه‌های دیگری ازجمله تولید ایزوتوپ‌های پایدار در مرکز «فَردو» و صادرات آب‌سنگین تولید ایران به روسیه همکاری دارند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku